K čemu mi to bylo dobré - Jan Luxa

07.02.2014 21:50

Když pro tento semestr bylo přijato téma Dějiny oděvní kultury, zatvářil jsem se poněkud skepticky. Nebude to ztráta času? Na co tam budu chodit, co mi to přinese? Už po prvních přednáškách jsem tento názor opravil. Vývoj odívání, zasazený do průřezu historií dávných kulturních národů od starověku až do pozdního středověku, maloasijské národy, Egypt, Řecko, Řím, přes gotiku a renesanční Francii a Itálii, reformační střední Evropu, Německo, až k Čechám doby Rudolfínské. To bylo nesmírně užitečné si tu historii zopakovat. K čemu to bylo dobré, to jsem poznal hned o letošních vánocích. V televizi šla jedna pohádka za druhou a se zájmem jsme sledovali-již po několikáté-Wericha jako Rudolfa II. Ani ne pro děj, ten je notoricky znám. Pozornost jsem upřel na oblečení na císařském dvoře. Sám císař, dvořané, alchymisti, kteří sem přišli z různých zemí Evropy, z Vlach, Francie,Německa, ba až z Anglie. Na to jsem se soustředil. Ty krásné kožešinou bohatě podšité pláště drahokamy posázené, široké barety s péry, čepice s fédrpušem, nepohodlné boty kothurny. K hedvábným punčochám jsem jen tak mimochodem prohodil,že se pletly na stroji,který už v 16.stol.vynalezl anglický farář Wiliams Lee.Jak jsem ještě víc vyrostl v očích rodiny,když jsem podotl, že ta móda sem přišla ze Španělského dvora.Uspěl jsem s termíny plášť šuba,v Čechách zvaný boemio, kabátec faltrok, oblékaný přes úzce tvarovaný středověký wams, u kalhot že poklopci se říkalo krytí.Když nic jiného,u rodiny jsem si získal obdiv,co ten náš děda všechno ví.V duchu jsem dospěl k názoru,jak to studium bylo přece jen užitečné.Sleduji teď historické filmy a se zájmem posuzuji,jak se kostyméři vyrovnali s dobou,ve které se děj odehrává.A co víc,zcela jinak vyzbrojen budu chodit do obrazáren dívat se zasvěceně na klasické obrazy starých mistrů.To je pro mne další obohacení.Na druhé straně se však budu muset zamyslet nad sebou a nad mým šatníkem.Denně chodím v riflích,svetru a bundě.Je to pohodlné a nejsem sám,kdo se tak obléká.Je to téměř uniforma a liší se jen v barvách.Ne snad,že bych si pořídil nějaký kaftan nebo dalaman či kalhoty plundry,ale přece jen-je to moderní,co nosím,nebo snad módní?Móda za ta staletí se jistě výrazně změnila.To mi však kurz neporadil,se svým šatníkem si budu muset poradit sám-a dívat se na ulici víc okolo sebe.

Zpět

Kontakt

VU3V Semily
Městská knihovna Semily
Tyršova 49
513 01 Semily

481 622 902

VU3V Semily - admin Ája M© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode